Новини

10 Януари 2025

Субсидии и компенсации

Компенсации

На основание чл. 11, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата) и с оглед предоставената от общините информация съгласно приложение № 2 към чл. 11, ал. 1 от същата наредба е извършено преизчисление на заявената потребност от компенсации в категориите ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали и деца до четиринадесет навършени години на база установените средни цени на абонаментните карти за страната, които за 2024 г. са следните:

  • за категория ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали – 57,44 лв.;
  • за категория деца до четиринадесет навършени години – 40,79 лв.

Посочените цени са коригирани с коефициентите по чл. 11, ал. 2, т. 2 от Наредбата, посочени в раздел I. Компенсации, т. 7.2 от методиката – приложение № 13 от същата наредба спрямо категорията на общината, както следва:

Категория на общината

 

Коефициент

Пределна цена на карта за ветерани за 2024 г.

Пределна цена на карта за деца до 14 навършени години за 2024 г.

0

2,26

106,83 лв.

75,87 лв.

1

1,2

68,92 лв.

48,95 лв.

2

1,05

60,31 лв.

42,83 лв.

3

0,95

54,57 лв.

38,75 лв.

4

0,85

48,82 лв.

34,67 лв.

5

0,80

45,95 лв.

32,63 лв.

 

Субсидии

В съответствие с разпоредбите на чл. 14, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата е направена промяна в годишното разпределение на средствата за субсидиране на превозвачите по автомобилния транспорт по общини. Промяната е в рамките на определените за 2024 г. средства в държавния бюджет.

След извършен анализ на справките с финансовите резултати, съобразяването на отчетения нетен финансов ефект (НФЕ) с утвърдения за субсидиране пробег по двата вида превози за 2024 г. и прилагане на методиката – приложение № 13 от Наредбата, се формира потребност от средства, с която да бъде покрит НФЕ на превозвачите, извършващи обществени превозни услуги, в размер на 101 363 953 лв. общо, т.е. недостигът спрямо предвидените в държавния бюджет за целта средства е в размер на 2 636 953 лв.

С оглед горното и в съответствие с методиката – приложение № 13 от Наредбата, за 2024 г. по междуселищни превози НФЕ е покрит 100 на сто и се формира възможност за покриване на НФЕ по вътрешноградски превози с 97 на сто.

Следва да се има предвид, че отчетените от общините към деветмесечието обобщени финансови резултати са преди получаване изцяло на дължимите суми за компенсиране на превозвачите за издадените от тях безплатни и по намалени цени превозни документи, с оглед на което горепосочените НФЕ и по двата вида превози би следвало да се променят и реално недостиг при вътрешноградските превози да не съществува, а при междуселищните да се получи свръхкомпенсиране.

В тази връзка бихме искали да обърнем внимание на разпоредбите на чл. 61, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата, съгласно които с оглед избягването на свръхкомпенсиране след приключване на бюджетната година кметът на общината изчислява нетния финансов ефект за цялата предходна година поотделно за всички превозвачи, с които има сключен договор, на база данните от техните годишни финансови отчети. В случай че се установи, че на превозвач е предоставена субсидия в размер, превишаващ необходимия, разликата вповече се възстановява от превозвача най-късно в едномесечен срок от установяване на превишението. Постъпилите по бюджета на общината средства се внасят в приход на общинския и/или централния бюджет в размер, пропорционален на частта на финансирането.

Scroll to top