Компенсации
На основание чл. 11, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата) и с оглед предоставената от общините информация съгласно приложение № 2 към чл. 11, ал. 1 от същата наредба е извършено преизчисление на заявената потребност от компенсации в категориите ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали и деца до четиринадесет навършени години на база установените средни цени на абонаментните карти за страната, които за 2024 г. са следните:
- за категория ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали – 57,44 лв.;
- за категория деца до четиринадесет навършени години – 40,79 лв.
Посочените цени са коригирани с коефициентите по чл. 11, ал. 2, т. 2 от Наредбата, посочени в раздел I. Компенсации, т. 7.2 от методиката – приложение № 13 от същата наредба спрямо категорията на общината, както следва:
Категория на общината |
Коефициент |
Пределна цена на карта за ветерани за 2024 г. |
Пределна цена на карта за деца до 14 навършени години за 2024 г. |
0 |
2,26 |
106,83 лв. |
75,87 лв. |
1 |
1,2 |
68,92 лв. |
48,95 лв. |
2 |
1,05 |
60,31 лв. |
42,83 лв. |
3 |
0,95 |
54,57 лв. |
38,75 лв. |
4 |
0,85 |
48,82 лв. |
34,67 лв. |
5 |
0,80 |
45,95 лв. |
32,63 лв. |
Субсидии
В съответствие с разпоредбите на чл. 14, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата е направена промяна в годишното разпределение на средствата за субсидиране на превозвачите по автомобилния транспорт по общини. Промяната е в рамките на определените за 2024 г. средства в държавния бюджет.
След извършен анализ на справките с финансовите резултати, съобразяването на отчетения нетен финансов ефект (НФЕ) с утвърдения за субсидиране пробег по двата вида превози за 2024 г. и прилагане на методиката – приложение № 13 от Наредбата, се формира потребност от средства, с която да бъде покрит НФЕ на превозвачите, извършващи обществени превозни услуги, в размер на 101 363 953 лв. общо, т.е. недостигът спрямо предвидените в държавния бюджет за целта средства е в размер на 2 636 953 лв.
С оглед горното и в съответствие с методиката – приложение № 13 от Наредбата, за 2024 г. по междуселищни превози НФЕ е покрит 100 на сто и се формира възможност за покриване на НФЕ по вътрешноградски превози с 97 на сто.
Следва да се има предвид, че отчетените от общините към деветмесечието обобщени финансови резултати са преди получаване изцяло на дължимите суми за компенсиране на превозвачите за издадените от тях безплатни и по намалени цени превозни документи, с оглед на което горепосочените НФЕ и по двата вида превози би следвало да се променят и реално недостиг при вътрешноградските превози да не съществува, а при междуселищните да се получи свръхкомпенсиране.
В тази връзка бихме искали да обърнем внимание на разпоредбите на чл. 61, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата, съгласно които с оглед избягването на свръхкомпенсиране след приключване на бюджетната година кметът на общината изчислява нетния финансов ефект за цялата предходна година поотделно за всички превозвачи, с които има сключен договор, на база данните от техните годишни финансови отчети. В случай че се установи, че на превозвач е предоставена субсидия в размер, превишаващ необходимия, разликата вповече се възстановява от превозвача най-късно в едномесечен срок от установяване на превишението. Постъпилите по бюджета на общината средства се внасят в приход на общинския и/или централния бюджет в размер, пропорционален на частта на финансирането.