Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"

D (103). с правоспособност за кат. D и допълнително обучение за управление на тролейбус

Раздел 1. ОСНОВНИ АГРЕГАТИ, ВЪЗЛИ И СИСТЕМИ НА ТРОЛЕЙБУС, ТЯХНОТО РАЗПОЛОЖЕНИЕ И ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

ID Точки Въпрос и отговори
12090 3
Какъв вид превозно средство е тролейбусът?
релсово
нерелсово
12091 3
Какъв вид е спирачната система на тролейбуса?
електрическа
пневматична
комбинирана
12092 3
От къде тролейбусният двигател се захранва с ел. eнергия?
от акумулаторната батерия
от контактно кабелната мрежа
12093 3
Какво се случва, когато зарядът на акумулаторните батерии падне под определен минимум?
не свети осветлението в салона
не работят фаровете
тролейбусът не може да се движи
12094 3
В какъв режим работи електродвигателя при електрическо спиране?
в двигателен режим
в режим на генератор, при което с произвежда ел.енергия ,която се връща обратно в мрежата (т.н. рекуперативно спиране)
роторът му спира да се върти
12095 3
Какъв двигател задвижва тролейбуса?
дизелов
електрически
12096 3
Какъв ток тече по контактно кабелната мрежа (ККМ)?
постоянен(прав)
променлив
12097 3
Какво е напрежението на тока, течащ по ККМ?
120 V(волта)
240 V
600 V
12098 3
Какъв вид токови вериги има в тролейбуса?
нисковолтови
високоволтови
и двете
12099 3
Какво захранват нисковолтовите вериги?
електродвигателя
акумулаторната батерия
външно и вътрешно осветление на тролейбуса
12100 3
Как се осъществява токовземането от ККМ?
с въжета
чрез токовземателни пръти
12101 3
Как наричаме вложката, монтирана в токовземателната глава на пръта ?
плъзгач
ролка
гума
12102 3
Какво е напрежението на нисковолтовите вериги?
6V
12V
24V
12103 3
Какъв вид е ККМ на тролейбуса?
еднопроводна
двупроводна
12104 3
За какво служат токоизправителните станции, захранващи ККМ?
да преобразуват променливия ток в прав (постоянен)
да намаляват високоволтовото напрежение до 600 V
и двете
12105 3
За какво се използва монтираният в превозното средство дизелов двигател?
за постоянно задвижване на тролейбуса
За изминаване на малки разстояние при аварии или прекъсване на ККМ по някаква причина

Раздел 2. ПОДДЪРЖАНЕ НА ТРОЛЕЙБУСА В ТЕХНИЧЕСКА ИЗПРАВНОСТ

ID Точки Въпрос и отговори
12106 3
Какви ръкавици трябва да се ползват от водачите при поставянето на токовземателите към кабелите на ККМ?
вълнени
брезентови
диелектрични
7535 3
Усилието при въртене на кормилното колело трябва да бъде в допустимите норми:
правилно
неправилно
7536 3
При установен увеличен свободен ход на завъртане на кормилното колело е необходимо:
регулиране на свободния ход
смяна на работната течност /маслото/
подмяна на волана
7537 3
Увеличаването на свободния ход на завъртане на кормилното колело се причинява от:
хлабините, които се увеличават при износване автомобилните гуми
хлабините, които се увеличават при износвания в кормилния механизъм и в шарнирните съединения на кормилния трапец
7538 3
Трудното завъртане на кормилното колело може да бъде причинено от:
липсата на масло в картера на кормилната кутия на кормилния механизъм
използване на масло в кормилната уредба различно от предписаното от производителя
от по-високото налягане на въздуха в автомобилните гуми
7539 3
Видът и количеството на маслото за мазане на кормилния механизъм в кормилната кутия се определят от:
производителя на автомобила
по преценка на водача на автомобила
7541 3
Смяната на маслото на кормилната уредба се извършва:
преди годишен технически преглед
периодично, в съответствие с предписанията на производителя
по преценка на водача
11745 3
Проверката на нивото на маслото в кормилната кутия се извършва
периодично, при обслужване на автомобила
при годишен технически преглед
винаги при пробег 25 000 km
12107 3
Каква проверка се извършва на кормилния усилвател при предпътен преглед за проверка на техническата изправност?
само визуална – за течове, недобро закрепване, деформации и т.н.;
само функционална – проверка на действието на усилвателя;
и двете
7554 3
При спирачна уредба с пневматично задвижване се използува:
налягането на спирачната течност
налягането на сгъстения въздух
механичната сила на водача
7574 3
Налягането на въздуха в спирачна уредба с пневматично спирачно задвижване се контролира чрез:
термостат
манометър
термометър
7575 3
Ниското налягане на въздуха при работещ двигател с вътрешно горене и изправен компресор в спирачната уредба с пневматично спирачно задвижване, може да бъде причинено от:
нарушена херметичност на уредбата
ниско атмосферно налягане
наличие на прикачено ремарке към автомобила
7577 3
Хлабавият ремък за задвижване на компресора на пневматична спирачна уредба:
предизвиква интензивно износване на лагерите
приплъзва
нарушава подаването на сгъстен въздух
намалява шума на работа на автомобила
12108 3
Необходима ли е проверка на функционирането на компресора, както и налягането, което той поддържа в пневматичната система преди излизане на линия?
да
не
12109 3
При наличие на индикация за намалено налягане на въздуха в спирачната система водачът на тролейбус е длъжен?
да продължи превоза с повишено внимание и при първа възможност да свали пътниците и да излезе от линия в посока към транспортното предприятие
да свали пътниците и да продължи с повишено внимание към транспортното предприятие
да спре на безопасно място, да свали пътниците от тролейбуса и да изчака аварийните екипи на транспортното предприятие
12110 3
Трябва ли двата контактни проводника на ККМ да бъдат изолирани един от друг?
да
не
12111 3
Как се преминава през изолатор на ККМ?
How to pass through a KCM insulator?
с включен двигател
7625 3
Ежедневното обслужване и поддръжка на фаровете включва:
проверка състоянието на предпазителите
регулиране на фаровете
външно почистване на фаровете от замърсяването
проверка на работата на фаровете
7627 3
Фаровете не светят при:
прекъснат общ проводник
лоша /недобрелектрическа връзка с “масата”
повредена изолацията на проводник от запалителната уредба
изгорял предпазител
7628 3
Фаровете не светят при:
повредена изолацията на проводник от запалителната уредба
изгорял предпазител
повреда в превключвателя
едновременно изгаряне на електрическите лампи
7629 3
Как се постъпва при установено изгаряне на предпазител:
превключвателят на светлините се подменя
фаровете се регулират
предпазителят се подменя
12112 3
При предпътен преглед за проверка на техническата изправност е установено, че звуковия сигнал не работи. Тогава:
водача излиза на линия, тъй като това не е неизправност, която да възпрепятства движението на превозното средство
водача излиза на линия като се придвижва с повишено внимание, за да не се налага да го използва
Превозното средство остава в транспортното предприятие до отстраняване на проблема, тъй като в случая е то технически неизправно
7692 3
Еластичността на ресорите /пружините/ се проверява и изпитва:
визуално - чрез външен оглед
върху стенд
чрез преса
11746 3
Проверка състоянието на ресорите (пружините) се извършва:
периодично чрез външен оглед /визуално/
при пробег 50 000 km – чрез стенд
при основен ремонт на автомобила – чрез стенд
12113 3
Въздушното окачване
се внедрява, за да намали цената на превозните средства
се внедрява, за да повиши комфорта и безопасността при пътуване
се внедрява, за да замени използването на множество метални части по окачването
7713 3
Ежедневно обслужване на автомобилните колела и гуми изисква:
измерване на дълбочината на шарките на протектора
разместване местата на гумите по начин, предписан от производителя с цел равномерно износване
проверяване състоянието на колелата и налягането на въздуха в гумите
проверяване на закрепването /затягането на гайките/ на колелата
7714 3
По време на пътуване, като част от ежедневното обслужване автомобилните гуми, се проверява:
динамичното балансиране
загряването на гумата
статичното балансиране
7715 3
Налягането на въздуха в автомобилните гуми:
трябва да се поддържа по-ниско от предписанията на производителя с цел повишаване стабилността и устойчивостта на ППС на пътя
трябва да се поддържа по-високо от предписанията на производителя с цел намаляване на износването на гумата
трябва да се поддържа в границите, предписани от производителя
7716 3
Как се следи налягането на въздуха в автомобилните гуми?
чрез динамометър
преценява се визуално
чрез манометър
7717 3
Кога се измерва налягането на въздуха в автомобилните гуми, за да се отстрани влиянието на температурата върху резултатите от измерването?
непосредствено след спиране – при “загрята” гума
преди тръгване, при студена гума
температурното състоянието на гумата не оказва влияние при измерване на налягането
12114 3
Минималната дълбочина на протектора на гумите е:
1,6 мм
4 мм
2 мм

Раздел 3. ПРЕВОЗВАНЕ НА ПЪТНИЦИ С МАСОВ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ. ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ТРОЛЕЙБУСА ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕВОЗА. ОБХВАТ НА ВИДИМОСТТА В ЗАВИСИМОСТ ОТ ГАБАРИТИТЕ

ID Точки Въпрос и отговори
12115 2
Как се преминава през автоматична стрелка стрелка, разделяща мрежата в две различни мрежи, ако искаме да продължим по посока на мрежата, за която е отворена стрелката?
по инерция(без включен електро двигател)
с включен електродвигател двигател
12116 2
Как се преминава през автоматичната стрелка, ако искаме да преместим езика на стрелката, за да продължим движенито по мрежата на маршрута, по който се движим?
минаваме през стрелката с изключен двигател
задействаме преместването на езика на стрелката чрез електродвигателя
12117 2
Разрешено ли е на водача да излезе на линия, без да е получил заверен пътен лист от оторизирано лице на депото?
да
не
5545 2
Този пътен знак указва:
начало на автобусна спирка
край на автобусна спирка
пресичане на път, по който се движат автобуси
5547 2
Този пътен знак:
указва начало на автобусна спирка
обозначава края на автобусна спирка
предупреждава за пресичане на път, по който се движат автобуси
указва пътна лента за движение само на автобуси
5550 2
С този знак се обозначава:
автобусна спирка
пътна лента за движение само на автобуси
пътна лента, забранена за движение на автобуси
пресичане на път, по който се движат автобуси
5553 2
С този знак се обозначава:
тролейбусна спирка
пресичане на път, по който се движат тролейбуси
лента за движение само на тролейбуси
пътна лента, забранена за движение на тролейбуси
5555 2
С този знак се обозначава:
трамвайна спирка
пресичане на трамвайна линия
трамваен път
вход/изход на трамваен път
5559 2
Кой от тези пътни знаци сигнализира за спирка на превозни средства за обществен превоз на пътници?
5562 2
При тази ситуация районът на спирката започва от пътния знак и е с дължина:
50 м
30 м
20 м
10 м
5579 2
При тази ситуация, приближавайки към спрелия на спирката тролейбус трябва:
своевременно да намаля скоростта
да се движа с повишено внимание
да имам готовност да спра в случай на необходимост
да подам звуков сигнал
5583 2
При тази ситуация, преминавайки покрай спрелия на спирката тролейбус:
трябва да управлявам с готовност за спиране
трябва да внимавам за пешеходци, преминаващи пред тролейбуса
трябва да внимавам за пешеходци, преминаващи зад тролейбуса
няма опасност от пресичащи пешеходци, защото няма пешеходна пътека
5584 2
Навлизането на пешеходци на платното за движение, непосредствено пред спрелия автобус, е забранено и затова при тази ситуация не съм задължен да намаля скоростта.
неправилно
правилно
5586 2
Кое от изброените действия ще предприемете в тази ситуация при разминаване с потеглящия от спирката автобус?
намалявам скоростта
управлявам с готовност за спиране
подавам звуков сигнал
увеличавам скоростта за по-бързо разминаване
5587 2
При тази ситуация, при преминаване покрай автобуса съм задължен да намаля скоростта.
правилно
неправилно
5588 2
При тази ситуация:
трябва да спра, ако преча на пешеходците да преминават през платното за движение
мога да премина без да спирам, защото на платното за движение има очертан остров
задължен съм да спра на 1 м зад трамвая
заобикалям трамвая отляво
5589 2
При тази ситуация, преминавайки покрай спрелия на спирката трамвай:
трябва своевременно да намаля скоростта
трябва да управлявам с готовност за спиране
трябва да внимавам за поведението на пешеходците преминаващи през платното за движение
няма опасност от пресичащи пешеходци, защото няма пешеходна пътека
5593 2
При тази ситуация, преминавайки покрай спрелия на спирката трамвай, трябва да се съобразявам:
с пешеходците, които са на острова на платното за движение
с пешеходците, които слизат от трамвая или са на тротоара
с пешеходците, които пресичат платното за движение пред или зад трамвая
с превозните средства, които се движат зад мен
5595 2
При тази ситуация, настигайки спиращия на спирката трамвай, трябва:
да спра
да продължа движението с повишено внимание
да увелича скоростта
5596 2
При тази ситуация увеличавам скоростта, за да премина по-бързо покрай спиращия трамвай.
неправилно
правилно
5597 2
При тази ситуация при приближаване към трамвайната спирка:
трябва да спра, когато трамваят е спрял на спирката
трябва да спра, когато трамваят спира на спирката
не съм задължен да намаля скоростта, когато трамваят потегля от спирката
5598 2
При тази ситуация:
задължен съм да спра на 1 м зад трамвая
трябва да спра, ако преча на пешеходците да преминават през платното за движение
заобикалям трамвая отляво
5601 2
При тази ситуация преминавам, без да спирам покрай спрелия на спирката трамвай, защото той е със затворени врати.
неправилно
правилно
5603 2
При тази ситуация след като няма слизащи и качващи се пътници, задължени ли сте да спрете?
да
не
5606 2
При тази ситуация, когато трамваят е спрял на спирка и на платното за движение няма пешеходци:
трябва да спра на 1 м зад трамвая
мога да премина покрай трамвая без да спирам
заобикалям трамвая отляво
11621 2
В района на спирка, обозначена с този знак, е забранено:
престоя на таксиметрови автомобили с цел очакване на пътници
спирането за товарно-разтоварни работи
спирането за слизане на пътници
11622 2
В района на спирка на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, на други превозни средства е разрешено да спират за:
слизане на пътници, само ако не пречат на превозните средства, за които е предназначена спирката
качване на пътници, ако не пречат на превозните средства, за които е предназначена спирката
извършване на товаро-разтоварна дейност
12118 2
Длъжен ли е водачът да спира на всички спирки, определени по маршрута на дадена линия, ако няма хора за качване или слизане от превозното средство?
да
не
12119 2
Длъжен ли е водачът, когато спирката е с изграден джоб на платното за движение да влиза и спира в него?
да
не
12120 2
Длъжен ли е водачът при качване на инвалидна количка в превозното средство да пусне специалната платформа и да окаже съдействие?
да
не
12121 2
Водачът на автомобил за обществен превоз ва пътници не трябва да е лишен с влязла в сила присъда от правото да упражнява тази дейност?
вярно
невярно
12122 2
Каква категория трябва да притежава водач, за да премине курс за управление на тролейбус?
категория В
категория С
категория Д
12123 2
Може ли водач на тролейбус да управлява мотоциклет , без да притежава категория “А”?
да
не
12124 2
Разрешено ли е на водач на тролейбус да започне работната си смяна без да премине на проверка за алкохол и други упойващи вещества?
да
не
5787 1
Водачите на двуколесни МПС са по-уязвими от водачите на автомобили защото:
лесно губят устойчивост при движението
не са защитени от купето на автомобила
по-трудно се забелязват когато са в „мъртвата зона” на автомобила
се движат по-бавно
12125 1
Как се осигурява видимостта на водача около превозното средство?
чрез система от огледала и/или технически средства за видеонаблюдение
само чрез огледала за обратно виждане
само чрез видеокамери при движение назад

Раздел 4. ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ПЪТНОТРАНСПОРТНО ПРОИЗШЕСТВИЕ И МЕРКИТЕ, КОИТО ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕДПРИЕМАТ СЛЕД ИНЦИДЕНТ. ПРЕДПАЗНИ МЕРКИ ПРИ СВАЛЯНЕ И СМЯНА НА КОЛЕЛА

ID Точки Въпрос и отговори
7044 1
Задължен ли е водачът на МПС да вземе мерки за сигнализиране и обезопасяване на превозното средство при ПТП?
да, във всички случаи
да, но само ако е участник в произшествието
не
12126 1
Длъжен ли е тролейбусният водач веднага да уведомява дежурния диспечер КДЦ за всяко събитие ,което възпрепятства движението му, при ПТП или паднал пътник в превозното средство?
да
не
12127 1
При смяна на колело длъжен ли е водача на тролейбуса да сигнализира участъка?
да
не
12128 1
Водачът на тролейбус може да променя маршрута си при налична контактна мрежа, ако системата за навигация предостави по-добри възможности за достигане на крайната спирка
вярно
невярно